Page 77 - MATINF Nr. 1
P. 77
Programarea robot , ilor LEGO 77
Problema deplas˘arii pe un traseu ˆın form˘a de dreptunghi
Generat , i aleator num˘arul de rotat , ii pe care s˘a le parcurg˘a un robot pe laturile unui drept-
unghi (adic˘a lungimile laturilor m˘asurate ˆın rotat , ii de motor), pentru lungime din mult , imea
{4,5,6}, iar pentru l˘at , ime din mult , imea {2,3,4}, apoi deplasat , i robotul pornind dintr-un colt , s , i
la final revenit , i ˆın aceeas , i pozit , ie. Toate operat , iile specificate se vor realiza cu acelas , i program.
Solut , ie
Pentru rezolvarea problemei vom folosi dou˘a variabile numerice, cu numele a – pentru
lungime, b - pentru l˘at , ime. Crearea lor se va realiza cu dou˘a blocuri Variable, iar pentru
init , ializarea lor se vor utiliza numerele generate de blocul Random folosit de dou˘a ori, cu limitele
de valori 4 s , i 6 pentru a, respectiv 2 s , i 4 pentru b. Apoi sunt folosite blocurile Move Stering s , i
ˆ
Variable, cu opt , iunea Read, pentru num˘arul de rotat , ii, ca s˘a se deplaseze robotul. In Figura 16
este prezentat programul.
Fig. 16: Program pentru deplasarea robotului pe un contur dreptunghiular
Probleme propuse
1. Se consider˘a programul urm˘ator:
Fig. 17: Program pentru deplasarea unui robot LEGO Minstorms EV3
Cum se deplaseaz˘a robotul, dac˘a se foloses , te acest program? Explicat , i care este rolul fiec˘arui
bloc.
2. Se consider˘a programul din Figura 18. Care este efectul acestui program, dac˘a senzorul
de culoare se afl˘a deasupra unei plans , e de culoare alb˘a?