Page 76 - MATINF Nr. 1
P. 76

76                                                                                  D.A. Popescu



                Problema num˘arului aleator

                Folosind generatorul de numere aleatoare vrem s˘a obt , inem un num˘ar de dou˘a cifre s , i s˘a
                                                                                                          ˆ
            afis , ˘am pe ecranul c˘ar˘amizii, la un interval de 10 secunde, num˘arul urmat de p˘atratul s˘au. In
            programul urm˘ator sunt prezentate blocurile utilizate.





















                          Fig. 14: Program cu variabile init , ializate cu valori generate aleator

                Programul cont , ine cˆateva blocuri noi: Random – pentru generarea unui num˘ar natural
            cuprins ˆıntre dou˘a valori date, Variable – pentru a realiza operat , ia de creare, atribuire s , i folosire
            a valorii unei variabile, Math – pentru operat , ii aritmetice, din grupul Data Operations.


                Grupul Data Operations cont , ine blocuri pentru lucrul cu variabile, operatori s , i expresii.














                                             Fig. 15: Crearea unei variabile

                Blocurile cele mai utilizate din grupul Data Operations sunt:

               1. Variable – cu dou˘a st˘ari: Read, pentru folosirea valorii s , i Write, pentru modificarea valorii
                  (Figura 15).
               2. Constant – pentru a crea date constante, ce pot fi folosite ˆın program numai cu valoarea
                  dat˘a la definirea lor.
               3. Random – permite generarea unui num˘ar aleator dintr-un interval de valori specificat sau
                  a valorilor true sau false (de tip logic).
               4. Logic Operations – pentru operat , iile logice (s , i, sau, negat , ie). Valorile pentru care se
                  realizeaz˘a operat , ia se vor introduce ˆın bloc.
               5. Math – pentru operat , ii aritmetice (adunare, sc˘adere, ˆınmult , ire, ˆımp˘art , ire, etc.).
               6. Compare – pentru operat , iile de comparare (folosind operatorii relat , ionali). Rezultatul
                  acestui bloc este o valoare logic˘a.


                Atˆat pentru variabile, cˆat s , i pentru constante, se utilizeaz˘a trei tipuri de date: numerice,
            text s , i logic.
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81