Page 76 - MATINF Nr. 1
P. 76
76 D.A. Popescu
Problema num˘arului aleator
Folosind generatorul de numere aleatoare vrem s˘a obt , inem un num˘ar de dou˘a cifre s , i s˘a
ˆ
afis , ˘am pe ecranul c˘ar˘amizii, la un interval de 10 secunde, num˘arul urmat de p˘atratul s˘au. In
programul urm˘ator sunt prezentate blocurile utilizate.
Fig. 14: Program cu variabile init , ializate cu valori generate aleator
Programul cont , ine cˆateva blocuri noi: Random – pentru generarea unui num˘ar natural
cuprins ˆıntre dou˘a valori date, Variable – pentru a realiza operat , ia de creare, atribuire s , i folosire
a valorii unei variabile, Math – pentru operat , ii aritmetice, din grupul Data Operations.
Grupul Data Operations cont , ine blocuri pentru lucrul cu variabile, operatori s , i expresii.
Fig. 15: Crearea unei variabile
Blocurile cele mai utilizate din grupul Data Operations sunt:
1. Variable – cu dou˘a st˘ari: Read, pentru folosirea valorii s , i Write, pentru modificarea valorii
(Figura 15).
2. Constant – pentru a crea date constante, ce pot fi folosite ˆın program numai cu valoarea
dat˘a la definirea lor.
3. Random – permite generarea unui num˘ar aleator dintr-un interval de valori specificat sau
a valorilor true sau false (de tip logic).
4. Logic Operations – pentru operat , iile logice (s , i, sau, negat , ie). Valorile pentru care se
realizeaz˘a operat , ia se vor introduce ˆın bloc.
5. Math – pentru operat , ii aritmetice (adunare, sc˘adere, ˆınmult , ire, ˆımp˘art , ire, etc.).
6. Compare – pentru operat , iile de comparare (folosind operatorii relat , ionali). Rezultatul
acestui bloc este o valoare logic˘a.
Atˆat pentru variabile, cˆat s , i pentru constante, se utilizeaz˘a trei tipuri de date: numerice,
text s , i logic.