Page 47 - MATINF Nr. 8
P. 47
Elemente de interfat , ˘ specifice mediului grafic interactiv Scratch 47
a
relat , ionale. Dac˘ o variabil˘ primes , te ca valoare o expresie logic˘a, atunci aceasta va avea tipul
a
a
logic, alc˘atuit din dou˘a constante: true s , i false. Operatorii logici ce pot fi folosit , i cu variabile
ˆ
de tip logic sunt nu, s , i, respectiv sau (negat , ia, conjunct , ia s , i disjunct , ia). In scriptul din figura
10 se genereaz˘a aleator valori din mult , imea {0, 1, . . . , 9} pentru variabilele a, b s , i se afis , eaz˘a
valoarea de adev˘ar a unei expresii logice memorat˘ ˆın variabila de tip logic L.
a
Figura 10. Script cu operatori logici
Personajele pot avea asociate scripturi care s˘a cont , in˘a sunete. Blocurile pentru sunete se
g˘asesc ˆın grupul Sunet. Acest grup cont , ine blocuri pentru modificarea volumului sunetului,
pentru selectarea unui instrument s , i pentru ˆınregistrarea de sunete ce pot fi folosite de c˘atre
ˆ
a
personaj. In scriptul din figura 11 personajul se pozit , ioneaz˘ la coordonatele x = −180, y = 0
a
as , teapt˘ o secund˘a, dup˘ care scoate sunetul miau, apoi se deplaseaz˘ de 3 ori cˆate 100 pixeli,
a
a
a
a
st˘ o secund˘ s , i apoi scoate sunetul miau.
Figura 11. Script cu sunete
Probleme propuse spre rezolvare
Pentru fiecare din problemele urm˘atoare scriet , i cˆate un script folosind mediul grafic interactiv
Scratch, folosind specificat , iile din figura 12.
1. Deplasat , i o minge pe mijlocul scenei de la stˆanga la dreapta.
2. Simulat , i decolarea unui avion, pornind din colt , ul stˆanga-jos al scenei s , i zburˆand spre
colt , ul din dreapta-sus.
3. Selectat , i ca personaj un cˆaine, vopsit , i blana folosind culoarea galben˘ s , i apoi deplasat , i-l
a
a
a
de la stˆanga la dreapta pe scen˘a, astfel ˆıncˆat la fiecare 100 de pixeli parcurs , i s˘ stea o secund˘
s , i s˘a scoat˘a un sunet specific.