Page 47 - MATINF Nr. 8
P. 47

Elemente de interfat , ˘ specifice mediului grafic interactiv Scratch                          47
                               a


            relat , ionale. Dac˘ o variabil˘ primes , te ca valoare o expresie logic˘a, atunci aceasta va avea tipul
                                        a
                             a
            logic, alc˘atuit din dou˘a constante: true s , i false. Operatorii logici ce pot fi folosit , i cu variabile
                                                                                       ˆ
            de tip logic sunt nu, s , i, respectiv sau (negat , ia, conjunct , ia s , i disjunct , ia). In scriptul din figura
            10 se genereaz˘a aleator valori din mult , imea {0, 1, . . . , 9} pentru variabilele a, b s , i se afis , eaz˘a
            valoarea de adev˘ar a unei expresii logice memorat˘ ˆın variabila de tip logic L.
                                                               a















                                          Figura 10. Script cu operatori logici


                Personajele pot avea asociate scripturi care s˘a cont , in˘a sunete. Blocurile pentru sunete se
            g˘asesc ˆın grupul Sunet. Acest grup cont , ine blocuri pentru modificarea volumului sunetului,
            pentru selectarea unui instrument s , i pentru ˆınregistrarea de sunete ce pot fi folosite de c˘atre
                       ˆ
                                                                          a
            personaj. In scriptul din figura 11 personajul se pozit , ioneaz˘ la coordonatele x = −180, y = 0
                                     a
            as , teapt˘ o secund˘a, dup˘ care scoate sunetul miau, apoi se deplaseaz˘ de 3 ori cˆate 100 pixeli,
                    a
                                                                                   a
                         a
              a
            st˘ o secund˘ s , i apoi scoate sunetul miau.



















                                              Figura 11. Script cu sunete


                Probleme propuse spre rezolvare

                Pentru fiecare din problemele urm˘atoare scriet , i cˆate un script folosind mediul grafic interactiv
            Scratch, folosind specificat , iile din figura 12.
                1. Deplasat , i o minge pe mijlocul scenei de la stˆanga la dreapta.

                2. Simulat , i decolarea unui avion, pornind din colt , ul stˆanga-jos al scenei s , i zburˆand spre
            colt , ul din dreapta-sus.

                3. Selectat , i ca personaj un cˆaine, vopsit , i blana folosind culoarea galben˘ s , i apoi deplasat , i-l
                                                                                         a
                                                                                                            a
                                                                                            a
            de la stˆanga la dreapta pe scen˘a, astfel ˆıncˆat la fiecare 100 de pixeli parcurs , i s˘ stea o secund˘
            s , i s˘a scoat˘a un sunet specific.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52