Page 46 - MATINF Nr. 8
P. 46
46 D.A. Popescu
Figura 7. Folosirea variabilelor in Scratch
Folosirea expresiilor ˆın blocuri presupune utilizarea operatorilor aritmetici, relat , ionali s , i
logici, care se g˘asesc ˆın grupul de blocuri Opertori. Ca s˘a vedem cum funct , ioneaz˘a aceste
blocuri, vom crea dou˘a variabile a s , i b, le vom seta cu valorile 10 s , i 20, dup˘a care vom afis , a
suma s , i produsul lor, folosind alte dou˘ variabile S s , i P. Scriptul care face acest lucru cont , ine:
a
blocul de start, dou˘a blocuri de setare a valorilor lui a s , i b, un bloc pentru setarea lui S, cu
suma a + b, un bloc pentru afis , area lui S s , i apoi blocurile pentru P. Ment , ion˘am c˘a trebuie
formate mai ˆıntˆai blocurile expresie cu suma, respectiv produsul s , i apoi acestea se vor introduce
ˆ
ˆın blocurile de setare a variabilelor S s , i P. In expresii se vor introduce prin glisare blocurile
cu numele variabilelor. Figura 8 cont , ine scriptul pentru suma s , i produsul valorilor din dou˘a
variabile numerice.
Figura 8. Suma s , i produsul a dou˘ numere
a
Modul de folosire a operatorilor relat , ionali este asem˘an˘ator cu cel al operatorilor aritmetici.
Un script care afis , eaz˘a valoarea de adev˘ar pentru expresiile a > b, a < b, a = b, unde a s , i b au
valori generate aleator din mult , imea {0, 1, ..., 100} este prezentat ˆın figura 9.
Figura 9. Compararea valorilor variabilelor
a
Tipul variabilelor este stabilit odat˘ cu init , ializarea lor. Init , ializarea variabilei cu o valoare
numeric˘a va conduce la o variabil˘a cu tipul numeric, operat , iile permise fiind cele aritmetice s , i