Page 44 - MATINF Nr. 8
P. 44
44 D.A. Popescu
ˆ ˆ
In fereastra de lucru se disting mai multe zone. In partea stˆang˘a apare un personaj implicit,
numit Scratch, care poate fi ˆınlocuit sau completat cu alte personaje folosind opt , iunile din
partea de jos a ferestrei. Acolo este scena unde se v˘ad efectele scripturilor, care se scriu ˆın
ˆ
partea din dreapta. In mijlocul ferestrei se g˘asesc grupurile de blocuri ce pot fi folosite prin
crearea lor ˆın zona din dreapta. Blocurile din acelas , i grup sunt colorate la fel. Introducerea ˆın
a
script a unui bloc se realizeaz˘ prin glisarea blocului ˆın zona din dreapta s , i completarea datelor
ˆ
a
cu valorile dorite. In figura 3 se afl˘ un script, pentru pozit , ionarea personajului ˆın centru scenei,
apoi deplasarea lui ˆın dou˘a etape, cˆate 100 pixeli la fiecare dintre acestea s , i stat , ionarea cˆate o
a
a
secund˘ dup˘ fiecare etap˘a. Scena dispune de un sistem de coordonate cu centru ˆın mijlocul ei
(axa Ox pe orizontal˘a – sensul pozitiv la dreapta, iar axa Oy pe vertical˘a – sensul pozitiv ˆın
sus), iar unitatea de m˘asur˘ pentru deplasare este pixel-ul.
a
Figura 3. Exemplu de script pentru deplasarea personajului
a
a
a
Din exemplu se observ˘ faptul c˘ scriptul ˆıncepe cu un bloc de start, prin care acesta se activeaz˘
folosind un click de mouse, dup˘a care urmeaz˘a blocurile dorite. Forma acestora arat˘a dac˘a se
pot lega unele de altele.
a
Putem crea mai multe scripturi pentru acelas , i personaj, as , a cum se observ˘ ˆın figura 4.
Figura 4. Mai multe scripturi pentru acelas , i personaj
a
a
a
Primul script se activeaz˘ cˆand se d˘ un click pe personaj, iar al doilea cˆand se d˘ un click
pe stegulet , ul verde. Folosind opt , iunea Alege personaj din bibliotec˘a, putem selecta personaje,