Page 44 - MATINF Nr. 8
P. 44

44                                                                                  D.A. Popescu



            ˆ                                                  ˆ
            In fereastra de lucru se disting mai multe zone. In partea stˆang˘a apare un personaj implicit,
            numit Scratch, care poate fi ˆınlocuit sau completat cu alte personaje folosind opt , iunile din
            partea de jos a ferestrei. Acolo este scena unde se v˘ad efectele scripturilor, care se scriu ˆın
                                  ˆ
            partea din dreapta. In mijlocul ferestrei se g˘asesc grupurile de blocuri ce pot fi folosite prin
            crearea lor ˆın zona din dreapta. Blocurile din acelas , i grup sunt colorate la fel. Introducerea ˆın
                                          a
            script a unui bloc se realizeaz˘ prin glisarea blocului ˆın zona din dreapta s , i completarea datelor
                               ˆ
                                               a
            cu valorile dorite. In figura 3 se afl˘ un script, pentru pozit , ionarea personajului ˆın centru scenei,
            apoi deplasarea lui ˆın dou˘a etape, cˆate 100 pixeli la fiecare dintre acestea s , i stat , ionarea cˆate o
                         a
                   a
            secund˘ dup˘ fiecare etap˘a. Scena dispune de un sistem de coordonate cu centru ˆın mijlocul ei
            (axa Ox pe orizontal˘a – sensul pozitiv la dreapta, iar axa Oy pe vertical˘a – sensul pozitiv ˆın
            sus), iar unitatea de m˘asur˘ pentru deplasare este pixel-ul.
                                        a

















                              Figura 3. Exemplu de script pentru deplasarea personajului


                                   a
                                            a
                                                                                                            a
            Din exemplu se observ˘ faptul c˘ scriptul ˆıncepe cu un bloc de start, prin care acesta se activeaz˘
            folosind un click de mouse, dup˘a care urmeaz˘a blocurile dorite. Forma acestora arat˘a dac˘a se
            pot lega unele de altele.
                                                                                            a
                Putem crea mai multe scripturi pentru acelas , i personaj, as , a cum se observ˘ ˆın figura 4.





























                                 Figura 4. Mai multe scripturi pentru acelas , i personaj


                                                                                                   a
                                                     a
                                         a
                Primul script se activeaz˘ cˆand se d˘ un click pe personaj, iar al doilea cˆand se d˘ un click
            pe stegulet , ul verde. Folosind opt , iunea Alege personaj din bibliotec˘a, putem selecta personaje,
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49