Page 31 - MATINF Nr. 6
P. 31

Elemente de statistic˘a descriptiv˘a ˆın limbajul de programare R                              31



            din efectivul total, valorile cuprinse ˆıntre M − 2σ s , i M + 2σ reprezint˘a aproape 95% din efectiv,
            iar cele cuprinse ˆıntre M − 3σ s , i M + 3σ reprezint˘a circa 99% din efectiv.

                ˆ
                Intr-o repartit , ie normal˘a poligonul efectivelor prezint˘a un aspect de clopot simetric ˆın raport
            cu media.
























                                                          Fig. 3


                EXEMPLUL 2: Pentru urm˘atoarea problem˘a rezolvat˘a ˆın manualul de matematic˘a de clasa
            a 11-a [2] se prezint˘a solut , ia ˆın R.
                                                                                         ˆ
                La concursul ,,Cangurul” au participat, ˆın anul 2002, 170000 de elevi. Inregistrarea rezul-
            tatelor la teste se face de c˘atre un corector automat. La 100 de lucr˘ari parcurse, corectorul a
            ˆınregistrat urm˘atoarele punctaje:


                  Punctaj    10  11   12   13   14   15  16   17   18   19   20   21  22   23   24   25
                  Efectiv    1   4    5    0    4    10  3    6    4    10   9    9   5    13   10   7



            Dac˘a punctajele nu au fost influent , ate de diferit , i factori exteriori, distribut , ia grafic˘a a punctajelor
            ar trebui s˘a capete forma repartit , iei normale.


            - Calcul˘am indicatorii: media M = 19, 25 s , i dispersia σ ≈ 4, 112.

            - Evalu˘am calitatea es , antionului:

                   Intervalul [M − σ; M + σ] corespunde intervalului [15, 138; 23, 362] - 59 de lucr˘ari sunt
                       situate ˆın acest interval, ceea ce reprezint˘a 59% din num˘arul notelor.
                   Intervalul [M − 2σ; M + 2σ] corespunde intervalului [11, 026; 23, 362] - 82 de lucr˘ari sunt
                       situate ˆın acest interval, ceea ce reprezint˘a 82% din num˘arul notelor.


            ˆ
            In concluzie, punctajele obt , inute la concurs nu respect˘a repartit , ia normal˘a. Este de presupus
            c˘a unele note au fost influent , ate de factori externi, sau c˘a, datorit˘a num˘arului relativ mic de
            lucr˘ari luate ˆın discut , ie, nu putem formula concluzii pertinente.
                ˆ
                In R: Tras˘am poligonul frecvent , elor pentru punctajele la cele 100 lucr˘ari de la concurs s , i
            comparam cu desenul din Figura 3.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36