Page 45 - MATINF Nr. 11-12
P. 45
˘
RUBRICA DE ROBOTICA SI MEDII GRAFICE DE
,
PROGRAMARE
Medii grafice interactive. Implementarea algoritmilor
care contin structura secvential˘ ˆın mediul grafic Scratch
a
,
,
Doru Anastasiu Popescu 1
ˆ
In mediul grafic interactiv Scratch blocurile care nu cont , in expresii logice vor fi considerate
ca fiind instruct , iuni secvent , iale (structuri secvent , iale). Dintre aceste blocuri, cele mai uzuale
sunt: blocurile de mis , care, blocurile de aspect, blocurile de sunet, blocurile de configurare a
ˆ
creionului, blocurile de setare a variabilelor (date). In continuare vom prezenta cˆateva probleme
ce se rezolv˘a cu aceste blocuri ˆın Scratch, iar ˆın partea final˘a propunem spre rezolvare cˆateva
probleme, pentru a familiariza cititorii cu algoritmii secvent , iali.
Problema 1 (Suma lui Gauss). Terra, o fetit , ˘a des , teapt˘a foc, dores , te s˘a scrie un script care
s˘a cont , in˘a o imagine cu o fetit , ˘a care s˘a mearg˘a n pixeli s , i s˘a determine suma S a lui Gauss
pentru n dat, n < 10000. Suma lui Gauss este S = 1 + 2 + . . . + n.
Exemplu: pentru n = 100, rezultatul este S = 5050.
Solut ,ie. Rezolvarea problemei cu ajutorul unui script, presupune:
• alegerea unui actor;
• crearea a dou˘ variabile n s , i S;
a
• setarea variabilei n cu o valoare mai
a
mic˘ decˆat 10000;
• setarea variabilei S folosind formula lui
Gauss:
n(n + 1)
S = ;
2
Scriptul de rezolvare al problemei cu suma
• afis , area valorii variabilei S. lui Gauss
a
Problema 2 (Problema zbor). Aleget , i un fluture ca personaj pentru scen˘ s , i apoi scriet , i un
script pentru simularea zborului acestuia.
Solut ,ie. O variant˘ de script care rezolv˘a problema este cea din imaginea al˘aturat˘a.
a
1
Conf. univ. dr., Universitatea Nat , ional˘a de S , tiint , ˘a s , i Tehnologie POLITEHNICA Bucures , ti, Centrul
Universitar Pites , ti, doru.popescu0301@upb.ro
45