Page 45 - MATINF Nr. 11-12
P. 45

˘
            RUBRICA DE ROBOTICA SI MEDII GRAFICE DE
                                                              ,
            PROGRAMARE








            Medii grafice interactive. Implementarea algoritmilor

            care contin structura secvential˘ ˆın mediul grafic Scratch
                                                                 a
                                                            ,
                           ,

            Doru Anastasiu Popescu         1



                ˆ
                In mediul grafic interactiv Scratch blocurile care nu cont , in expresii logice vor fi considerate
            ca fiind instruct , iuni secvent , iale (structuri secvent , iale). Dintre aceste blocuri, cele mai uzuale
            sunt: blocurile de mis , care, blocurile de aspect, blocurile de sunet, blocurile de configurare a
                                                                ˆ
            creionului, blocurile de setare a variabilelor (date). In continuare vom prezenta cˆateva probleme
            ce se rezolv˘a cu aceste blocuri ˆın Scratch, iar ˆın partea final˘a propunem spre rezolvare cˆateva
            probleme, pentru a familiariza cititorii cu algoritmii secvent , iali.

            Problema 1 (Suma lui Gauss). Terra, o fetit , ˘a des , teapt˘a foc, dores , te s˘a scrie un script care
            s˘a cont , in˘a o imagine cu o fetit , ˘a care s˘a mearg˘a n pixeli s , i s˘a determine suma S a lui Gauss
            pentru n dat, n < 10000. Suma lui Gauss este S = 1 + 2 + . . . + n.
                Exemplu: pentru n = 100, rezultatul este S = 5050.


            Solut ,ie. Rezolvarea problemei cu ajutorul unui script, presupune:

                • alegerea unui actor;


                • crearea a dou˘ variabile n s , i S;
                                a
                • setarea variabilei n cu o valoare mai
                      a
                  mic˘ decˆat 10000;

                • setarea variabilei S folosind formula lui
                  Gauss:
                                    n(n + 1)
                               S =           ;
                                       2
                                                               Scriptul de rezolvare al problemei cu suma
                • afis , area valorii variabilei S.             lui Gauss

                                                                                          a
            Problema 2 (Problema zbor). Aleget , i un fluture ca personaj pentru scen˘ s , i apoi scriet , i un
            script pentru simularea zborului acestuia.


            Solut ,ie. O variant˘ de script care rezolv˘a problema este cea din imaginea al˘aturat˘a.
                                a
               1
                Conf. univ. dr., Universitatea Nat , ional˘a de S , tiint , ˘a s , i Tehnologie POLITEHNICA Bucures , ti, Centrul
            Universitar Pites , ti, doru.popescu0301@upb.ro

                                                           45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50